DDA

TUKA/N »
Wirus »
TROPIK »
Jestem sobą »
DDA »
MOPR »



PROGRAM TERAPEUTYCZNO - ROZWOJOWY DLA DOROSŁYCH DZIECI ALKOHOLIKÓW

Program rozpoczyna i kończy jednodniowe (8 godzinne) spotkanie grupowe, pomiędzy tymi sesjami grupa spotyka się przez sześć miesięcy jeden raz w tygodniu ( 2 godz.). Całość programu to około 70 godzin pracy grupowej. Pacjenci korzystają w tym czasie także z konsultacji ( spotkań indywidualnych) oraz realizują zadania z Indywidualnego Programu Korekcyjnego. Po zakończeniu grupy mogą kontynuować terapię w kontakcie indywidualnym ( w miarę potrzeb).

Grupa ma charakter ambulatoryjny i jest prowadzona przez dwoje terapeutów - kobietę i mężczyznę.

Osoby zakwalifikowane na grupę są wstępnie diagnozowane w kontakcie indywidualnym.
Wstępna diagnoza problemów pacjenta obejmuje głównie wychwycenie schematów zachowań w następujących obszarach:

  • emocje
  • kontakty interpersonalne
  • radzenie sobie z trudnościami

Ogólna diagnoza dotyczy funkcjonowania pacjenta w życiu codziennym i jest uzupełniana informacjami z pracy na grupie. Istotne obszary diagnostyczne to:

  • jak się zachowuje wobec byłej rodziny
  • jak się zachowuje wobec aktualnej rodziny (oczekiwania, role, system)
  • funkcjonowanie w szkole, pracy, szczególnie w sytuacjach trudnych
  • kontakty interpersonalne (komunikacja, nastawienia, kontakty damsko - męskie)
  • aktualne problemy (osobiste, obj. nerwicowe, emocjonalne itp.)

Indywidualny Program Korekcyjny przygotowany jest dla każdego z pacjentów indywidualnie w oparciu o:

  • ankiety wypełnione przed sesją i w jej trakcie
  • diagnozę najważniejszych problemów pacjenta w jego bieżącym życiu na podstawie rozmowy indywidualnej
  • prace własne w czasie grupy
  • obserwację pacjenta w czasie sesji grupowych

Cele terapii:

  • rozstanie się z dzieciństwem
  • zmiana obrazu samego siebie
  • uporządkowanie obecnego życia

W ramach pierwszego celu realizacja zadań na grupie polega na:

  • zmianie przekonań na temat swojego dzieciństwa
  • uświadomieniu sobie doznanych krzywd i niezaspokojonych potrzeb
  • odreagowaniu urazów z dzieciństwa
  • uporządkowaniu spraw z rodzicami (skontaktowanie się, przeżycie i wypowiedzenie tłumionych, skrywanych i niedokończonych spraw emocjonalnych, uczuć do rodziców, rodzeństwa czy dziadków)
  • zrewidowaniu nierealnych oczekiwań
  • przyjrzeniu się swoim krzywdom z pozycji osoby dorosłej, zaakceptowaniu swojego dzieciństwa, rodziców i samego siebie
  • rozstaniu i przebaczeniu rodzicom

W ramach drugiego celu realizacja zadań na grupie polega na:

  • oddzieleniu przekonań nabytych od rodziców od własnych
  • zakwestionowaniu złej samooceny
  • otworzeniu się na nowe informacje o sobie
  • połączeniu myślenia o sobie z oceną obecnego działania i własnymi sukcesami
  • zaakceptowaniu siebie

W ramach trzeciego celu realizacja zadań na grupie polega na:

  • nauczeniu się innego, satysfakcjonującego kontaktowania się z ludĽmi
  • nauczeniu się tworzenia trwałych, bliskich związków
  • poszukiwaniu własnych celów życiowych
  • stworzeniu nowej hierarchii wartości
  • zaplanowaniu konkretnych zmian w różnych sferach życia


OBSZARY PRACY GRUPY TERAPEUTYCZNO - ROZWOJOWEJ DLA DOROSŁYCH DZIECI ALKOHOLIKÓW


Faza I . Przywrócenie wiary w swoje przeżycia i uznanie prawa do korzystania z pomocy ( 20 godz.)

Identyfikacja i uznanie prawdziwości własnego dzieciństwa:

  • przedstawienie się, zawarcie kontraktu
  • edukacja - "DDA, kim jesteśmy?"
  • opowiadanie historii życia "jak pamiętam własne dzieciństwo?"
  • autodiagnoza - jakie cechy DDA posiadam
  • edukacja - "co się dzieje w rodzinie alkoholowej?"
  • tajemnica rodzinna (drzewo genealogiczne)
  • ustalenie listy praw
  • praca własna - analiza własnej rodziny- role, system, koalicje

Faza II. Uświadomienie sobie doświadczanych krzywd i odreagowanie urazów (20 godz.)

  • edukacja - poczucie krzywdy
  • ustalenie listy krzywd doznawanych przez dzieci alkoholików
  • prace indywidualne z listą krzywd i niezaspokojonych potrzeb
  • edukacja - uwalnianie się od poczucia krzywdy
  • prace własne na tle grupy
  • ustalenie listy przekonań o sobie i swoim dzieciństwie
  • praca indywidualne z listą - "skąd wzięły się te przekonania?"

Faza III. Domykanie spraw, zmiana obrazu samego siebie (15 godz.)

  • domykanie prac zaległych z rodzicami
  • pisanie listów do rodziców
  • prace własne na tle grupy
  • poszukiwanie siebie (praca z ankietami)
  • oddzielanie własnych przekonań od nabytych od rodziców
  • praca nad rozbrajaniem sposobów zakłamywania siebie
  • poszukiwanie swoich mocnych i słabych cech

Faza IV. Poszukiwanie nowego porządku, planowanie przyszłego życia (15 godz.)

  • praca nad poczuciem tożsamości ( ankiety)
  • zebranie przekonań o sobie i świecie
  • oddzielanie przeszłości od teraĽniejszości
  • praca nad nową hierarchią wartości
  • poszukiwanie celów życiowych
  • " Mój świat - psychorysunek
  • planowanie zmian
  • planowanie zamierzeń długoterminowych
  • zakończenie


Pożądane efekty terapii:

  • uwolnienie się od poczucia krzywdy i innych urazów z dzieciństwa
  • nauczenie się radzenia sobie z przykrymi emocjami w konstruktywny sposób
  • lepszy, bardziej bezpośredni kontakt z rzeczywistością
  • możliwość życia bez potrzeby uzależniania się od innych i uciekania w fikcyjny świat
  • otwarcie się na bliskie kontakty z ludĽmi i przeżywanie uczuć bez lęku przed odrzuceniem
  • doświadczenie własnej wartości i znalezienie sensu życia bez konieczności doświadczania bezwarunkowej miłości od innych osób


Witold Skrzypczyk
Aktualności   Artykuły   O nas   Kadra   Program   SPDN Profilaktyka   Pomarańczowa linia   Alateen   Młodzi o sobie  
PROM© 2004   powered by Smoq :)
modified 2013 by TM