TUKA/N ...

Jestem O.K.! »
Bezpieczna Szkoła »
Tak czy Nie »
Razem »
Śnieżna Kula »
Jestem sobą »
Program TROp »
Świetlica środowiskowa »
Świetlica profilaktyczna »
MOPR »
STRZYŻYNA »
TUKA/N »
Komisje d/s PARPA »
Szkolny Program Profilaktyczny »
TROpiK »


Program zajęć korekcyjnych dla młodzieży eksperymentującej ze środkami psychoaktywnymi

Autorzy: Witold Skrzypczyk oraz zespół ośrodka PROM

Wprowadzenie:

Program oparty jest na przekonaniu, że każda osoba jest w stanie podejmować rozsądne decyzje dotyczące własnego życia i zachowania, jeśli tylko posiada niezbędne informacje i zdolność rozumienia siebie, swoich zachowań oraz niezbędny zakres umiejętności społecznych. Program skierowany jest do specyficznej grupy młodych ludzi mających problemy wynikające z eksperymentowania bądź zażywania środków psychoaktywnych. Program zajęć korekcyjnych dostarcza podstawową wiedzę niezbędną do radzenia sobie bez używek, wyposaża pacjentów w umiejętności pozwalające na podejmowanie konstruktywnych decyzji w obliczu zagrożeń wynikających z dostępności środków psychoaktywnych i modelu życia związanego z piciem alkoholu i zażywaniem narkotyków. Zajęcia grupowe są częścią szerszego programu korekcyjnego, w skład którego wchodzą Indywidualne Programy Korekcyjne (IPK) oraz spotkania realizowane zgodnie z ideą Dwunastu Kroków AA . Integralną częścią programu korekcyjnego dla młodzieży jest program pracy z rodzicami.
Program przeznaczony jest dla młodzieży w wieku 15-19 lat, trafiającej do Ośrodka z powodu problemów związanych z piciem alkoholu lub braniem narkotyków ( leków itp.).

Główny cel:

Zwiększenie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych bez korzystania ze środków psychoaktywnych.

Szczegółowe cele programu:
  • Dostarczenie wiedzy na temat wpływu środków psychoaktywnych na własne życie i zdrowie.
  • Nabycie umiejętności kontrolowania zachowań destrukcyjnych w obszarach związanych z eksperymentowaniem ze środkami psychoaktywnymi
  • Nabycie umiejętności ułatwiających młodym ludziom funkcjonowanie w rodzinie oraz grupie rówieśniczej, dających możliwość samostanowienia i dbanie o zaspokajanie własnych potrzeb.
  • Umożliwienie budowania pozytywnego obrazu samego siebie.
  • Rozpoczęcie procesu samorealizacji.

Formy realizacji programu:

  • Podstawowy program korekcyjny realizowany jest 3 razy w tygodniu - 2 razy zajęcia grupy korekcyjnej + grupa na programie AA przez okres 3 - 6 miesięcy. Program uzupełnia grupa edukacyjna dla rodziców
  • Grupa podstawowa ma charakter rotacyjny i cykliczny, co umożliwia uczestnictwo w pełnym cyklu i zdobycie odpowiedniej wiedzy i umiejętności, bez względu na moment wejścia na zajęcia.
  • Zajęcia prowadzone są przez specjalistów (psychologów, pedagogów,terapeutów uzależnień).
  • Wejście na program podstawowy poprzedza diagnoza problemowa, podpisanie kontraktu, zgoda na realizowanie Indywidualnego Programu Korekcyjnego oraz uczestnictwo w grupie wstępnej.
  • W trakcie realizacji programu pacjent powinien odbyć przynajmniej 5 konsultacji z terapeutą prowadzącym. Program zakłada również realizację zadań między kolejnymi sesjami (prace domowe).
  • Jeden raz w miesiącu grupa terapeutyczna poświęcona jest przyznawaniu punktów wg załączonej tabeli (załącznik nr 3). W zajęciach uczestniczy cały zespół psychologiczno - terapeutyczny prowadzący program.
  • Sesje spotkaniowe są ustrukturalizowane i zawierają następujące elementy:
    - mikroedukacja
    - ćwiczenia warsztatowe
    - omówienie części warsztatowej, pytania, wnioski itp.
    - prezentacje prac indywidualnych (zadań)
    - dzielenie się wrażeniami z prezentacji prac ( informacje zwrotne)

Tematy poszczególnych zajęć grupy podstawowej:

  • Dlaczego ludzie sięgają po środki psychoaktywne?
  • Kto uzależnia się od środków psychoaktywnych?
  • Nikotyna - specyfika uzależnienia.
  • Alkohol - specyfika uzależnienia.
  • Narkotyki i leki - specyfika uzależnienia.
  • Rodzina z problemem uzależnień. (część I)
  • Rodzina z problemem uzależnień. (część II)
  • Dlaczego robimy to czego potem żałujemy?
  • Co zmusza nas do robienia tego czego nie chcemy robić?
  • Uczucia i sposoby ich wyrażania.
  • Lęk.
  • Wstyd.
  • Złość.
  • Bliskość.
  • Przyjaźń.
  • Miłość.
  • Kim jestem?
  • Ja i mój system wartości.
  • Kształtowanie pozytywnego obrazu siebie.
  • Kształtowanie pozytywnego obrazu siebie.
  • Jak porozumiewać się z innymi ludźmi? (część I)
  • Jak porozumiewać się z innymi ludźmi? (część II)
  • Jak być sobą nie krzywdząc innych? (część I)
  • Jak być sobą nie krzywdząc innych? (część II)
  • Punkty oparcia w sobie.
  • Środowisko wspierające ( i nie tylko)

Szkolenie przeznaczone jest dla osób z wyższym wykształceniem pedagogicznym lub psychologicznym, wskazane jest uczestnictwo w szkoleniu 2-3 osób z tego samego miejsca pracy/organizacji. Szkolenie składa się z trzech sesji warsztatowych (3 dni + 3 dni + 2 dni), co daje w sumie 8 dni szkoleniowych tj. 70 godz. szkolenia (54 godziny pracy warsztatowej oraz 16 godzin pracy własnej - zadania pomiędzy sesjami). Sesje organizowane są w odstępie przynajmniej jednego miesiąca.

Warsztat szkoleniowy - 70 godzin
Aktualności   Artykuły   O nas   Kadra   Program   SPDN Profilaktyka   Pomarańczowa linia   Alateen   Młodzi o sobie   Dodaj wpis
PROM© 2004   powered by Smoq :)
modified 2013 by TM